Skip to content

Lifestyle // mijn fitness routine

deb45d333d0414ba3de42155789fdb4a_l
Bron.

Sinds het begin van dit schooljaar heb ik mezelf voorgenomen meer te gaan sporten. Mijn conditie was (en laten we eerlijk zijn: is nog steeds) onbestaande en daar wilde ik graag verandering in brengen. Vanaf september heb ik me dan ook een abonnement aangeschaft en ben ik drie keer per week in het sportcomplex van Leuven te vinden. Op maandag ga ik zwemmen, dinsdag ga ik fitnessen en woensdag doe ik club step. Vandaag deel ik graag mijn fitness routine met jullie, uitgestippeld door de fitness coach.

Het hele programma dat ik kreeg duurt in totaal bij de twee uur. Het begint met een opwarming en dan volgt een mix van cardio-oefeningen, krachtoefeningen en vrije oefeningen. Ik kies elke week een beetje zelf in welke volgorde ik de oefeningen uitvoer, maar zo ziet het er ongeveer uit:

  1. OPWARMING: Als opwarming start ik met een paar minuutjes roeien. Een opwarming is heel erg belangrijk om letsels of blessures te vermijden. Het mag niet te lang duren en niet te intensief zijn, dus roeien is de perfecte oplossing.
  2. KRACHTOEFENINGEN: Na de opwarming volg ik een circuit van acht toestelletjes die in totaal vijftien oefeningen combineren. Er zitten oefeningen bij voor de rug, de buik, voor de armen en voor de benen. Elke oefening doe ik vijftien keer, dan ga ik wat cardio doen en vervolgens doe ik het circuit nog eens opnieuw. Dit doe ik zodat ik niet moet wachten tussen de oefeningen, maar juist steeds in beweging blijf.
  3. CARDIO: Ik doe ongeveer een uur aan cardio, maar niet op één toestel. Ik doe verscheidene cardio-toestellen, maar telkens maar voor 10-15 minuutjes. Zo worden ook hier weer verschillende spieren getraind en tegelijkertijd conditie gekweekt.
  4. VRIJE OEFENINGEN: Om de buikspieren nog wat extra te trainen doe ik twee keer een plank van een minuut. Ik ben het aan het opbouwen om steeds langer te kunnen planken. Wat ik ook nog doe zijn squats met een bal in mijn onderrug, om de bilspieren nog wat te verstevigen.
  5. COOLDOWN: Als laatste toestel doe ik nog een cardio toestel, zodat ik op het einde gemakkelijk een cooling down kan doen. Even rustig wandelen op de loopband bijvoorbeeld. Een cooling down is namelijk even belangrijk als een opwarming!

En dit is dus mijn wekelijkse fitness routine! Gaan jullie ook soms fitnessen?

8 Comments

  1. Leuk om te zien wat jij doet in de sportschool! Leuke post!

    • lajoiedevivre lajoiedevivre

      Dankjewel!

  2. Wat een goed schema! Die van mij komt dicht in de buurt hihi

    • lajoiedevivre lajoiedevivre

      hahaha TWINS!

  3. Werkt een beetje motiverend haha! Ik ben echt al heel lang niet meer gaan sporten maar ik merk wel dat ik er nood aan heb. Ben nu wel net verhuisd en begin met een nieuwe job dus ik probeer m’n weg nog wat te zoeken! Dan ga ik terug sporten!

    • lajoiedevivre lajoiedevivre

      Heel erg veel succes! Voelt zoveel beter hé als je dat doet? Hopelijk kan je het combineren met je nieuwe job!

  4. gea gea

    Wat handig zn schema! Ik ga meestal samen met een vriendin, hierbij gaan wij eerst cardio doen, daarna krachttraining, daarna weer cargo, met als eind punt buikspieroefeningen etc.

    • lajoiedevivre lajoiedevivre

      Klinkt goed, ook! Het schema is ook maar een leidraad natuurlijk, ik kan ook eens een andere volgorde proberen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *